Heb je een Google-account, dan was er deze week geen ontkomen aan: Google’s nieuwe privacybeleid. Onder het motto ‘One policy, one Google experience‘ benadrukt Google dat het gebruik van de vele Google-diensten gemakkelijker zal worden door een grotere integratie van persoonlijke data. Tegelijkertijd zijn de principes die Google hanteert rond de privacy van gebruikers hetzelfde gebleven. Google bedoelt: op hetzelfde hoge niveau, niets aan de hand dus. Maar zoals wel vaker kijken anderen met zorg naar de nieuwste ontwikkelingen.

Wat is er nu echt aan de hand en wat moet jij er van vinden? Hieronder een kort overzicht van artikelen die de verschillende standpunten weergeven, om je te helpen je eigen standpunt te bepalen. De tussenkopjes vertellen je wat de insteek van de verhalen is.

Neutraal
Google’s new privacy policy: The good, bad, scary (Zdnet.com, 24 januari)
Evil or Useful? A Practical Guide to Google’s New Privacy Policy (The Atlantic Wire, 25 januari)

UPDATE: Omdat het nieuwe privacy-beleid pas echt inging op 1 maart, hier een ‘neutraal’ artikel waarin de laatste inzichten op een rij worden gezet.
Five ways Google’s unified privacy policy affects you (CNET.com, 1 maart)

Kritisch
Google’s no-opt-out privacy changes and the end of the anonymous Internet (Washington Post Compost blog, 25 januari)
Moxie Marlinspike pans Google privacy changes (ITPro, 26 januari)

Relativerend
Tech World Overreacts to Google’s New Privacy Policy – How Does It Affect You? (ReadWriteWeb.com, 26 januari)

Google’s reactie op de kritiek
Google responds to Congress over privacy policy inquiries (Cnet.com, 31 januari)
Google verdedigt nieuw privacy-beleid (Bright.nl, 1 februari)

Wat vind ik er zelf van? Ik ben er nog niet uit. Ik zie reden tot ongerustheid, vooral omdat je – op dit moment – niet tegen Google kunt zeggen dat je niet akkoord gaat met de veranderingen (‘opt-out’). Maar ik zal ook niet snel mijn Google-diensten aan de kant gooien, daar zijn ze te waardevol voor. Laten we niet vergeten dat de diensten gratis zijn: voor Google zijn gebruikers niet de klant, maar het product. Dat is al zo vanaf het begin, hoe vaak Google ons ook wijsmaakt dat ze er alles aan doen om niet ‘evil’ te zijn.