Kick-off Centraal Nederland Informatie Netwerk

Door: Simone Keizer ~ 3 mei 2010 11:18 ~ Categorie: Achtergrond, Bijeenkomsten.

Afgelopen donderdagmiddag gaf Henk van Ess bij Berenschot in Utrecht een energieke lezing waarin hij een aantal tips uit zijn boek “De Google Code” deelde. Zeer interactief en bomvol praktische tips. De lezing was onderdeel van de kick-off bijeenkomst van het Centraal Nederland Informatie Netwerk (CNIN). Een aantal tips uit zijn lezing en boek heb ik verzameld.

CNIN

Het Centraal Nederland Informatie Netwerk (CNIN) is speciaal voor informatieprofessionals woonachtig en/of werkzaam in Midden-Nederland (rondom Utrecht (incl. Gooi-Zuid en de Utrechtse Heuvelrug) en Amersfoort). De initiatiefgroep bestaat uit Jacqueline Hautus (Berenschot) en Frank Hendriks. Begin maart zijn er bijna 70 informatieprofessionals aangesloten bij dit nieuwe netwerk.

Google Code tips

• Zoek altijd op de brontaal. Zoekt een kaart van Duitsland dus het liefst in een Duitse bron
  • Sneeuwballen is erg belangrijk. Zoekt u iets over een onderwerp waarvan u niet veel weet en kent u de vaktaal niet? Lees dan een aantal artikel over dat onderwerp en let specifiek op de gebruikte vaktaal. Dat helpt u straks met het vinden van de specifieke informatie. Zoekt u bijvoorbeeld boeken, dan kan het helpen om et trefwoord “ISBN” mee te nemen in uw zoekopdracht.
  • Probeer een deel van het antwoord te voorspellen en zoek daarmee. Bedenk dus wat er in het document staat dat u zoekt. Zoekt u een definite? Zoek dan op bijvoorbeeld “sneeuwballen is”. Voor interviews zoekt u op: “Henk van Ess zegt” en voor regelgeving op “schoolbestuur moet”. Bij ‘waarom vragen’ zoekt u met het woord “omdat”. Nog een laatste tip: zoekt u artikelen waarin kritiek wordt gegeven, zet dan woorden als “niet” of “omstreden” in uw zoekopdracht
  • De naar mijn mening beste tip is zoeken naar een.INT domein. De IANA organisatie die dit registreert (IANA) beschrijft dit domein als volgt “the .int domain is used for registering organizations established by international treaties between or among national governments.” Bent u dus op zoek naar internationale afspraken over zeg de landbouw, zoek dan eens als volgt agriculture site:int.

Alle aanwezigen kregen ook het boek “De Google Code”. Het boek staat ook vol met tips om beter te zoeken met Google en leert een nieuwe manier van zoeken/vinden aan. Voor VPOD-leden, waarvan diverse in het Gooi werken, en dus lid kunnen worden, goed om eens een bijeenkomst van het CNIN bij te wonen. Zeker als er vaker zulke sprekers komen.

Tags: , ,