Yoga is niet alleen het uitvoeren van oefeningen. Yoga is ook bewustwording van je eigen lichaam, ademhaling en ontspanning. Deze ontspanning en bewustwording bereik je door het uitvoeren van de oefeningen. Yoga betekent letterlijk verbinding. Dit staat dan ook voor de verbinding tussen lichaam en geest. Meer informatie is te vinden op zobegaafd.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Onderstaand een greep uit de vele voordelen die yoga kan hebben:

  • Vermindert spierpijn en stijfheid
  • Versterkt je spieren
  • Verbetert je houding
  • Verbetert je longcapaciteit
  • Verbetert je concentratie
  • Verbetert je bloedsomloop
  • Vermindert stress
  • Vermindert last van bepaalde aandoeningen
  • Makkelijk om je lichaamsgewicht op peil te houden

Het is wel duidelijk dat er ontzettend veel voordelen zijn aan yoga. Bij veel yoga houdingen werk je aan je spieren, door deze oefeningen regelmatig uit te voeren, rek je je spieren op en creëer je meer bewegingsruimte. Melkzuur kan beter worden afgevoerd en dit zorgt voor minder spierpijn en stijfheid. Wanneer je de oefeningen goed uit voert, zorgt dit voor sterkere spieren. Zo zijn liggende oefeningen goed voor de buik- en rugspieren, zittende houdingen versterken de wervelkolom. Doordat je sterker en flexibeler wordt, heeft dit automatisch positieve effecten op je houding. Aangezien ademhaling ook belangrijk is bij yoga, verbetert dit je longcapaciteit en daarmee ook je uithoudingsvermogen en je sportprestaties. Als je je vaak gestrest of gespannen voelt, zul je merken dat yoga hier ook bij helpt. Het is een momentje voor jezelf, om helemaal tot rust te komen. Je bent alleen maar bezig met jezelf, je lichaam, je ademhaling. Na een yoga sessie zul je je veel ontspannender voelen. Bij yoga zou je niet denken dat dit helpt om je lichaamsgewicht op peil te houden, toch helpt dit wel degelijk. Dit komt niet alleen door het verbranden van calorieën, maar ook door het ontspannen. Iemand die zich ontspannen voelt, heeft minder de neiging om te veel of ongezond te eten.

Verschillende yogastromingen

  • Hatha yoga
  • Yin yoga
  • Nindra yoga
  • Ashtanga yoga
  • Bikram yoga

Hatha yoga is de meest beoefende yogastroming in Nederland. Bij deze stroming houd je je bezig met lichamelijke oefeningen, maar ook met beheersing en ademhaling. Alle houdingen en oefeningen bestaan uit vier onderdelen: voorbereiden, aannemen, aanhouden en waarneming. Bij een yogales binnen deze stroming voer je dynamische en verstilde oefeningen uit. Er zijn duidelijke verschillen tussen alle stromingen bij yoga. Bij yin yoga is het de bedoeling dat je de posities langer vasthoudt. Dit geeft je meer ruimte voor het verkennen en verleggen van je grenzen. Yin yoga heeft een wat rustiger karakter. Nindra yoga heeft een slaperig karakter. Je balanceert als het ware tussen wakker zijn en slapen. Dit zorgt voor een betere ontspanning en geeft je een uitgerust gevoel. Ashtanga yoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga. Deze stroming lijkt op hatha yoga, maar maakt gebruik van een andere ademhalingstechniek. Bikram yoga is een zware vorm van yoga, dit omdat je altijd 26 oefeningen uitvoert in een ruimte van 38 tot 40 graden Celsius. Hierdoor wordt de bloedsomloop gestimuleerd, dit maakt je lichaam sneller soepeler, dit verhelpt en voorkomt dan weer blessures. Hiernaast bestaan er nog een aantal minder bekende yogastromingen. 

Lees meer…