Een eigen bedrijf opstarten is niet eenvoudig. De eerste jaren ben je aan het zwoegen, op zoek naar klanten en naamsbekendheid. Wanneer je eindelijk begint te groeien en winst maakt, lijkt dat daarom het perfecte moment om even een stap terug te doen. Je kunt eindelijk gaan genieten van al je harde werk! Toch is het belangrijk om ook in deze fase actief bezig te blijven met de toekomst. Juist op het moment dat alles goed lijkt te gaan, heb je veel baat bij de diensten van een onderzoeksbureau. Tijdens de eerste paar maanden zet je een marktonderzoek op en houd je rekening met klanten, maar wanneer de winst groeit heb je daar minder belang bij. Hoe langer je met je bedrijf bezig bent, hoe minder je rekening houdt met de veranderende markt. Het zijn daarom niet de startende bedrijven die van de markt verdwijnen, maar juist de ondernemers die al een aantal jaar bezig zijn: ze verliezen hun connectie met de markt. In dit artikel krijg je daarom vier handige tips van een onderzoeksbureau, zodat jouw jonge onderneming wel de eindstreep haalt:

  • Luister naar je klanten
  • Werk aan je imago
  • Ken het personeel
  • Wat doet de concurrent?

Tip nummer één: luister naar je klanten. De mensen die zich aan jouw bedrijf hebben gebonden zorgen uiteindelijk voor je winst. Veel jonge ondernemers maken de fout dat ze onvoldoende luisteren naar de mensen die hun product of dienst daadwerkelijk gebruiken. Ze komen met innovaties of nieuwe services waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Een onderzoeksbureau raadt daarom aan om altijd vanuit het oogpunt van je klant te denken. Waar zien zij graag verbeteringen en hoe kun je die realiseren? Natuurlijk is het belangrijk om ook je eigen visie na te streven, daar zijn je klanten per slot van rekening op af gekomen, maar laat daarbij ook duidelijk zien dat je aandacht besteed aan de wensen van je klantenbestand.

Werken aan je imago met een onderzoeksbureau

Tip twee: werk aan je imago. Een goed imago zorgt op den duur voor veel klandizie. Om aan je imago te kunnen werken moet je eerst weten hoe je in de markt ligt. Hoe denken je klanten over je? Wat zijn je sterke punten? Hier kan een onderzoeksbureau je goed mee helpen. Aan de hand van digitale vragenlijsten krijg je een duidelijk beeld van de punten waar jou bedrijf goed op scoort. Thema’s als betrouwbaarheid en punctualiteit, maar ook professionaliteit en behulpzaamheid komen aan de orde. Na verloop van tijd kun je zo precies zien wat voor imago jouw organisatie heeft. Daarna is het zaak dit imago in te zetten bij het maken van toekomstig beleid. Je kunt met je imago spelen om klanten te amuseren, maar je kunt ook actief proberen je imago te veranderen. Welk pad je ook bewandelt, het is verstandig een onderzoeksbureau in te schakelen om je hiermee te assisteren. Zo weet je zeker dat je tijdsinvestering zich uiteindelijk terugbetaalt!

Personeel en concurrentie

De derde en vierde tip richten zich op het personeel en de concurrentie van buitenaf. Houd je medewerkers tevreden; tevreden werknemers leveren beter werk af, waardoor ook je klanttevredenheid stijgt. Zorg verder dat je de competitie blijft aangaan met je rivalen. Op deze manier blijf je een belangrijke speler op de markt. Onderzoeksbureau DUO Market Research kan je helpen met alle zaken die in dit artikel genoemd zijn. Surf eens naar https://www.duomarketresearch.nl/ en vraag een gratis offerte aan. Met de hulp van een onderzoeksbureau kom je snel tot de kern van de zaak en los je actief problemen op die in jouw organisatie spelen!