Een bedrijfsfilm laten maken voor beurzenAls fabrikant van een oer-Hollands product staan wij regelmatig op beurzen in binnen en buiteland. We werken daarbij met diverse soorten media, maar veel was inmiddels zodanig verouderd dat we toe waren aan iets nieuws. Zo hebben we er ook voor gekozen om een bedrijfsfilm te laten maken door The Dutch Creative Group. We waren onder de indruk van de voorbeelden die op thedutchcreativegroup.com staan en hebben de bedrijfsfilm laten maken door deze partij, omdat ze:

  • Goed meedenken
  • Zich kunnen inleven in de producten
  • Weten hoe wij in beeld gebracht willen worden
  • Wat de essentiële onderdelen zijn voor een bedrijfsfilm voor een beurs
  • Ze zijn creatief
  • Staan open voor kritiek
  • Leveren goed werk en op tijd
  • Het kostenplaatje is te overzien

Een bedrijfsfilm is een investering die voor langere tijd mee moet gaan en die breed inzetbaar moet zijn. Nou hebben wij ervoor gekozen om een bedrijfsfilm te laten maken voor beurzen, maar wanneer we niet op een beurs staan draait de film op een televisie in de ontvangstruimte van ons pand en we hebben een nieuwe bedrijfsfilm laten maken voor online profilering. Hij wordt geïntegreerd in de website, komt op YouTube en onze social media kanalen terecht. Het is dus belangrijk om een bedrijfsfilm te laten maken die voor alle soorten beeldschermen, van alle formaten geschikt is. The Dutch Creative Group heeft dat bij ons goed begrepen.

Een bedrijfsfilm laten maken in de praktijk

We zijn een industrieel bedrijf en maken diverse artikelen en producten voor de bouwmarkt en landbouwindustrie. Voor veel mensen is dit geen dynamisch onderwerp, maar voor de mensen waarmee wij zaken doen is dit wel iets dat goed in beeld gebracht moet worden. Het is dus van groot belang dat wanneer je een bedrijfsfilm laat maken, de filmmakers ook snappen hoe je dit in beeld moet brengen. Hierover hebben we een heel goed overleg gehad voordat het plan van aanpak is gemaakt. We hebben een storyboard gepresenteerd gekregen en daarbij besproken welke zaken mogelijk waren. Uit veiligheidsoverwegingen moesten we met diverse zaken wel rekening houden bij het filmen in de fabriek. Toch was ook dit essentieel om onze bedrijfsfilm te laten maken.

De productie van de bedrijfsfilm

We hadden toestemming gegeven om The Dutch Creative Company toegang te geven tot onze fabriek. Wel was er toezicht aanwezig en moesten er veiligheidsmaatregelen worden getroffen, maar uiteindelijk moet je toch ook een grens overschrijden wil je een bedrijfsfilm laten maken. Normaliter komen er geen buitenstaanders in de fabriek. Gasten mogen alleen onder begeleiding via een balustrade op afstand kijken wat er in de fabriek gebeurt, want anders is het te gevaarlijk, niet alleen voor de gasten, maar ook voor ons productieproces. We kunnen ons geen stop veroorloven, al het werk moet gewoon doorgaan. Uiteindelijk zijn er beelden gemaakt van het productieproces, maar ook van de interne organisatie, de producten op zich zowel sfeerbeeld als producten in actie en is er een dynamiek gevonden die aansluit bij wat wij als organisatie doen en waarvoor wij staan. Alle beelden zijn vervolgens onder handen genomen door The Dutch Creative Group en ondanks dat je wel je wensen uitspreekt moet je ook durven loslaten wanneer je een bedrijfsfilm laat maken. Een buitenstaander geeft toch ook weer een eerlijk beeld weer van jouw organisatie en het is ook goed om door die vreemde ogen meteen te kunnen zien en leren over hoe dingen op anderen overkomen. Toen kwam de dag van de presentatie en is de bedrijfsfilm aan ons gepresenteerd. Natuurlijk hadden we een paar wensen voor aanpassingen, maar we waren direct al heel erg tevreden met het resultaat. Onze uiteindelijk bedrijfsfilm is zeer geslaagd!