Een gezond gewicht is niet altijd even gemakkelijk vast te stellen. Soms heb je een dikke buik, maar voor de rest ben je erg slank. Iemand anders is bijvoorbeeld erg zwaar, maar hij is ook langer dan 2 meter. Daarnaast is er natuurlijk veel variatie mogelijk. Het is niet zo dat iemand alleen gezond is als hij of zij 80 kilo weegt. Hij/zij kan ook heel gezond zijn als hij/zij 75 of 85 kilo weegt. Als je snel een indicatie wilt of je op het goede gewicht zit, dan kun je je eigen BMI uitrekenen. Dit kun je heel gemakkelijk online doen via bmi-uitrekenen.com. Het is ook geen ingewikkelde methode, want het enige wat jij hoeft te weten is je eigen lichaamsgewicht en je lengte. Deze twee kun je dan invoeren in combinatie met je leeftijd en vervolgens krijg je jouw persoonlijke BMI cijfer te zien. Dit cijfer zegt je natuurlijk nog niet zoveel. Vaak zie je meteen achter het cijfer een melding over het gewicht. Als je bijvoorbeeld een BMI cijfer hebt van 22, dan heb je een gezond gewicht. Er zijn 5 categorie├źn waar je in terecht kunt komen met je BMI cijfer.

  1. Tot 18.5 betekent ondergewicht
  2. Tussen 18.5 en 25 betekent gezond gewicht
  3. Tussen 25 en 30 betekent overgewicht
  4. Tussen 30 en 40 betekent obesitas
  5. Boven de 40 betekent morbide obesitas

Dus met je lengte, leeftijd en gewicht kun je je eigen BMI cijfer uitrekenen. Vervolgens kun je dat cijfer vergelijken met de cijfers in de tabel. Dit levert dan een redelijke inschatting op betreffende de gezondheid van jouw gewicht. Let echter wel op, want het zijn altijd indicaties op basis van gemiddelden. Een bodybuilder van 2 meter heeft ongetwijfeld een BMI in de gevarenzone. Als je op basis van je BMI een gezond gewicht hebt, maar je hebt wel een dikke buik, dan is het verstandig om de omvang van de buik te meten en niet teveel te vertrouwen op het BMI cijfer. Je moet dit cijfer dan ook vooral zien als een richtlijn. Als je bijvoorbeeld een BMI hebt van 26, dan kun je nog best een gezond gewicht hebben. Maar als je echt ver onder de 18.5 zit en rond de 40, dan is het wel duidelijk dat je niet een gezond gewicht hebt.

Wat is BMI precies?

De letter B, M en I staan voor Body Mass Index. Deze index is ook wel bekend als quetelet index. Wat je met deze index uitrekent, is de verhouding tussen je lichaamsgewicht en je lengte. Op deze manier kun je gemakkelijker inschatten of een bepaald gewicht gezond is of niet. Als 3 mensen 70 kilo zwaar zijn, dan kan dit voor ieder van hen verschillende betekenissen hebben. Iemand die heel klein is is natuurlijk veel te zwaar als hij/zij 70 kilo weegt. Iemand van 200 cm die 70 kilo weegt heeft juist te kampen met ondergewicht. Body mass index kijkt dus altijd naar de lengte in combinatie met het gewicht.

Heb je een ongezond gewicht? Verander je eet- en leefgewoonten

Mocht je te hoog of te laag scoren op je body mass index, dan is het verstandig om je gewoonten aan te passen. Heb je te maken met ondergewicht? Probeer dan meer te eten en schroom niet om vet te eten. Als je veel sport, probeer dan niet teveel cardio te doen maar juist spieren te kweken om een gezond gewicht te bereiken. Heb je overgewicht, dan moet je juist veel cardio doen, en anders gaan eten.