Plasti dip is een merk van synthetisch rubber dat voornamelijk wordt gebruikt voor het bespuiten van auto’s en diverse auto-onderdelen. Het wordt geleverd in uiteenlopende kleuren, zodat er voor ieder wat wils te vinden is. Het materiaal is bijzonder flexibel en kan na toepassing ook weer gemakkelijk worden verwijderd. Plasti dip is een merk dat alsmaar toeneemt in populariteit, zoals te zien is op verschillende filmpjes en afbeeldingen op het internet. Waarom zouden mensen eigenlijk hun auto willen onderspuiten met vloeibaar rubber? Dat zal vast niet alleen zijn vanwege de vrolijke kleurtjes waarin plasti dip wordt verkocht. Enkele overwegingen van gebruikers zijn de volgende:

  • de coating beschermt effectief tegen weersinvloeden en andere oorzaken van verval
  • het is gemakkelijk te verwijderen
  • het is duurzaam materiaal
  • het geeft een mooi effect aan het uiterlijk van uw auto

U kunt zo uw auto op een praktische manier aanpassen aan uw eigen wensen. Er zijn gebruikers bekend die met plasti dip hele kunstwerken van hun auto hebben gemaakt. Omdat de verschillende kleuren gemengd kunnen worden, is het mogelijk uw auto in regenboogkleuren te spuiten. Die standaard metallic of zwarte carrosserieën kunt u dus helemaal in uw eigen stijl en naar uw eigen voorkeur vormgeven met behulp van een simpel spuitbusje. Plasti dip maakt op deze manier natuurlijk goed gebruik van het moderne principe dat eigen spullen ‘gepimpt’ moeten worden. Pimpen is het aanpassen van een voorwerp aan de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. Dit om een bepaalde identiteit of een imago uit te stralen door middel van het voorwerp. Plasti dip kan daar dus bij helpen. Uw auto is een ding waar u zich mogelijk sterk mee associeert en waarin u dagelijks gezien wordt. Past u het uiterlijk van uw auto dus aan uw eigen temperament aan, dan krijgt u direct een originele uitstraling.

Plasti dip gebruiken

Het gebruik van plasti dip is erg eenvoudig. U schaft plasti dip aan in gallons, een inhoudsmaat overgenomen uit de Verenigde Staten, waar dit coating materiaal oorspronkelijk vandaan komt. De aankoop kunt u doen via de Nederlandse webwinkel. U zult dan de bestelde producten binnen 1 tot 3 werkdagen thuis geleverd krijgen. Voor een middelgrote auto raadt deze webwinkel aan dat u 2 gallons plasti dip aanschaft. Deze dienen vervolgens nog verdund te worden, zodat het materiaal op uw auto te spuiten is. Er is ook nog de plasti dip ready to spray verkrijgbaar. Deze wordt meestal geleverd in spuitbussen, maar soms ook in gallons. Dit spul kan (de naam zegt het al) direct op het te bespuiten voorwerp aangebracht worden. U zorgt dus dat u voldoende verdund plasti dip in een spuitbus tot uw beschikking hebt. U kunt nu beginnen met het aanbrengen van de eerste laag. Dit moet bijzonder egaal gebeuren, zodat u geen lelijke vlekken of verdikkingen krijgt. Voor een ideale dekking en optimale bescherming brengt u 4 tot 6 lagen plasti dip aan. Hoeveel lagen het onderdeel of de auto precies nodig heeft is onder andere afhankelijk van de kleur die u gebruikt. Na het aanbrengen van een laag dient u een kwartier tot een half uur te wachten voordat u aan de volgende laag begint. Deze tijd is nodig om het vloeibare rubber waaruit de coating bestaat te laten drogen en stollen. De omgevingstemperatuur speelt een grote rol in de snelheid van dit proces. Houdt u deze dus goed in de gaten. Is een laag netjes opgedroogd, dan kunt u de volgende laag even gelijkmatig aanbrengen. Dit kunt u onder andere bereiken door de spuitbus op 30 cm afstand van het onderdeel te houden. Wanneer u te dicht op het object zit waarop u de plasti dip wilt aanbrengen, hoe vlekkeriger het resultaat zal zijn. Bent u onzeker over wat de juiste afstand is of over uw eigen vaste hand, dan kunt u altijd op een ander voorwerp de coating uitproberen. Plasti dip is namelijk op verschillende materialen toe te passen, waaronder glas, hout, plastic rubber en natuurlijk metaal.

Onderhoud

U hebt uw auto bespoten met een mooie laag plasti dip. Wat nu? Hoe zorgt u dat de coating mooi en effectief blijft? U kunt het materiaal gewoon wassen met heet water en shampoo. Ook kan het spul tegen de wasstraat en (tot op zekere hoogte) tegen de hogedrukspuit. Wees met deze laatste wel voorzichtig, want bepaalde hoeken kunnen ongunstig zijn voor de coating. Is nu de beschermlaag toch beschadigd of vindt u het er niet meer mooi uitzien? Dan haalt u de laag er heel eenvoudig vanaf. Het is hierbij wel noodzakelijk dat de beschermlaag correct is aangebracht, dat wil zeggen: in 4 tot 6 lagen, vanaf een juiste afstand en met voldoende droogtijd tussen de verschillende spuitbeurten. Is dit niet het geval geweest, dan wordt het moeilijker om de rubberlaag er in één keer vanaf te trekken. U zult steeds maar kleine stukjes van het materiaal af kunnen halen en dat is natuurlijk niet bijzonder efficiënt. U neemt simpelweg een rand van het gecoate object, pulkt het dusdanig los dat u er grip op heeft en trekt het voorzichtig van het voorwerp af. Een enigszins tactische benadering is hierbij geen overbodige luxe. Het is daarom aan te raden eerst langs de randen de coating los te maken, waarna u vanaf één kant de coating los kunt halen. Uw auto is weer als nieuw en u kunt ook zo weer een nieuwe laag plasti dip aanbrengen, als u wilt.